genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

vrijdag 30 januari 2015

Sesam-lijnzaadkoekjes, gezond genieten in de #whole30 en afvallen volgens de voedselzandloper en paleo

En ja, ik weet het, het was lang wachten, maar ze zijn er...
Deze koekjes zag ik ooit eens maken op de TV, er is niets aan maar ze zijn echt lekker. Ik moet er wel aan toevoegen dat mijn huisgenoten kritisch waren en ...misschien niet zo enthousiast.
Maar als je al jaren suikervrij leeft, dan pas leer je de pure smaken appreciëren natuurlijk :-)
Voedselzandloperrecepten nodig? Lezen waarom en hoe ik het allemaal doe? 
Ondertussen ben ik alweer veertiendagen ver in mijn #whole30. Ik ban gedurende 30 dagen (of misschien langer) volgende dingen uit mijn leven: peulvruchten, suiker, prefab food natuurlijk, zuivel, alcohol, soja, aardappels, brood, rijst, granen over de ganse lijn, ook géén quinoa enz, ...
En het lukt? Ja het lukt. Ik eet eigenlijk vooral véél groenten, beetje fruit, vlees, eieren en vis, noten, avocado en olijfolie als vetstof. Groene en witte thee en vooral veel water drink ik.
Moet toegeven, ik probeerde het al eens, lees deze blog. Maar plots was de drive weg...Feestje bij vrienden en ik zat daar met mijn water, gooide het over een andere boeg (lees met veel koppijn en heel veel spijt) en geraakte niet direct terug op het goeie spoor. Maar het is nooit te laat. 16 januari was ik er helemaal klaar voor en zo geschiedde het!
Ondertussen dag 15 begonnen en het gaat goed :-) meer nog, zéér goed! Drie maaltijden per dag om je buikje te vullen en ik beken,  ik eet zéér veel.
's Morgens een smoothie van een halve kilo groenten, 200 gr fruit en 20 noten (met water natuurlijk) en sap van een ganse pompelmoes.
's Middags véél groenten (500 gr)  met makreelfilets of forelfilets of kip of zo (na de reportage over zalm en kweekvis heb die schepsels ook uit mijn menu geschrapt), samen met avocado en beetje mayo op basis van olijfolie.
's Avonds  terug veel groenten, maar dan warm, dus gestoofd in olijfolie met een stukje vlees of vis.
Tussendoortjes probeer ik niet te nemen maar af en toe een handje noten om 17h30 moet kunnen.
En deze koekjes zijn ook super tussendoortjes tijdens deze periode.

Ik gebruikte
  • 200 gr lijnzaad
  • 100 gr geroosterde sesamzaadjes
  • koffielepel kaneel 
  • water

Zet de zaadjes te week in ruim veel water voor een half uurtje. Giet ze af maar pers het water er  niet uit, zodat je een vochtige brij (sorrry voor het woord) bekomt. Meng de kaneel erdoor en doe alles op een bakplaat (leg er bakpapier op). Bak in een voorverwarmde oven op 200°C gedurende 25 minuten. Als het je lukt mag je dit baksel halfweg eens omdraaien (met een spatel voorzichtig losmaken).

Laten afkoelen en genieten! Zin in andere voedselzandlopertussendoortjes?

Sorry voor het lange wachten op het recept maar bij deze kunnen jullie zich laten gaan :-) zonder schuldgevoel



Geen opmerkingen:

Een reactie posten