genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

vrijdag 12 september 2014

Vegetarische voedselzandloperballetjes

Een vrijdagavond zonder véél inspiratie kan toch mooie en vooral lekkere gerechten opleveren.
Na een dagje stappen, hebben we superveel zin in een alternatieve 'gehakt'bal.
Als je vegetarisch eet, zorg dan vooral dat je genoeg noten en bonen eten. Dus deze ballen bestaande uit cashewnoten, linzen, en een ei, passen perfect. Nog een beetje amandelmeel voor de binding en klaar is kees. Dus ook volledig voedselzandloper, doen!!

Alle vegetarisch prefab food vind ik er gefrituurd uitzien. Ik was daarnet nog in de AH en het gamma is groot maar toch kocht ik niets. Handen uit de mouwen en het resultaat is zovéél beter!
Ik gebruikte voor 10 ballen
  • 200 gr gekookte linzen
  • 150 gr cashewnoten
  • 50 gr amandelmeel
  • 1 ei
  • kruiden

De noten mixte ik met de Thermomix. Ik mengde er dan de linzen, het meel en het ei door (omgekeerd roeren met de Thermomix). Zo voorkom je dat je moes bekomt. De ballen hebben dus een grove structuur.
De balletjes aanbakken in kokosolie en dan mengen met de saus (zie hieronder)
Ik maakte er een sausje bij van
  • 3 wortels
  • 2 paprika's
  • 1 ui
  • kurkuma
  • basilicum
  • 250 gr tomaten
  • italiaanse kruiden
  • kruidenzout
  • peper
Alles fijn snijden en laten stoven in olijfolie tot beetgaar. Kruiden toevoegen.

Smakelijk!






1 opmerking: