genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

dinsdag 27 augustus 2013

Prei met gerookte ham in een kruidensausje, voedselzandloper bij uitstek

Het wordt 18 graden zeggen ze op de radio. De zon zit precies ver weg achter de wolken. Dus we bereiden ons voor op een warm gerechtje.
En komt de zon hopelijk toch wel piepen vandaag? Eet buiten deze delicatesse op en je kan de rest van de dag weer aan.
We volgen de voedselzandloper met plezier, genieten van lekkere groenten in een licht sausje, dat zal smaken. Ik maakte dit gerechtje als voorgerecht toen we bezoek hadden, en de potjes werden bijna uitgelikt, kortom, het smaakte!
Hoe weersta je aan vette gerechten zoals frieten, gekocht gebak, prefab food?
Zorg voor een goeie voorraad in je huis en koop véél lekkers...en kook véél met dit lekkers, njammie!
Gebruik voor 4 personen
  • 8 preiwitten
  • 8 flinterdunne sneetje gerookte ham
  • kruidenbouillon
  • 200 ml sojaroom
  • veel verse kruiden (peterselie, basilicum, bieslook, tijm,...)
  • agar agar
  • een soeplepel gemalen kaas voor de afwerking
Laat het wit van de prei op zijn geheel en laat garen in water met kruidenbouillon tot beetgaar. Laat de prei uitlekken en voeg bij het kookvocht veel verse kruiden en sojaroom. Kruiden met peper en laten inbinden met agar agar.

Rol elk preiwit in een sneetje gerookte ham en schik in een vuurvaste schotel. Overgiet met de saus en werk af met de gemalen kaas. In de oven laten warmen voor een half uurtje en erna smullen geblazen.
Lekker met een slaatje als hoofdgerecht of als voorgerechtje ook niet te versmaden.
Gebruik jij al één van deze alternatieven bindmiddelen?



3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Met mate vlees eten mag gerust volgens de voedselzandloper. In dit recept gebruiken we voor 4 personen 8 flinterdunne sneetjes, dus dit kan gerust.

      Verwijderen
  2. Hallo Carine,
    ik ben ook helemaal weg van de voedselzandloper en ben dan ook heel blij met al je gerechtjes dat jij post, want ikzelf ben helemaal geen keukenprinses. Maar met Proeven op zondag kom ik al aardig in de buurt hihi. Maar nu heb ik toch een vraagje. Op hoeveel graden moet ik de oven zetten? En soms zeg je, met veel verse kruiden, dan ben ik ook nooit zeker welke kruiden erbij passen en welke niet. Maar voor de rest ben ik echt heel heel blij dat ik Proeven op zondag ontdekt heb. Bedankt voor al het lekkers dat jij in mijn keuken tovert !!!

    BeantwoordenVerwijderen