genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

dinsdag 9 juli 2013

Voedselzandloper, eenvoudige uitleg over genieten en afvallen

Wat maakt de voedselzandloper voor mij zo eenvoudig?

Duidelijke regels maken het gemakkelijk. Stel met jezelf een goed contract op en laat je niet afleiden van je principes.
Ziezo, ik ben openhartig, en gooi het in de groep!
Ik zal met een positieve noot beginnen en alles opsommen wat ik wel eet, joepie, dit mag allemaal!

- groenten en fruit
- havermout
- gedroogde vruchten
- groene thee, witte thee, water en af en toe een glas wijn
- vers geperste fruitsappen
- noten, zaden en pitten
- plantaardige zuivelproducten, sojaproducten dus
- kaas
- vette vis
- beetje vlees maar liefst geen rood
- sausjes op basis van sojaroom gebonden met alternatieven als agar agar, kikkererwtenmeel,...
- eieren
- olijfolie, koolzaadolie,...
- avocado 

 
en ik vergeet ongetwijfeld nog dingen op te sommen!



- Ik eet geen granen, enkel havermout maakt daar een uitzondering op. Ik koop dus niets dat voorbereid is, want ze draaien overal paneermeel of bloem in, dus laat dit achterwege. Bloem zit ook in alle deegwaren, pasta's, lasagneblaadjes, couscous,... dus niet doen!
Eenvoudig dus, enkel een dosis havermout per dag en de rest vergeet je. Wil je dan toch iets bakken? Doe het dan met amandelmeel, met kokosmeel, kokosvezel,  met zuivere sojabloem, met kikkererwtenmeel, gemixte havermout of havermoutmeel, dus er zijn meer dan genoeg mogelijkheden. Er zijn zoveel 'vervangproducten' en je denkt gewoon goed na voor je iets in je mond stopt. Als ik ergens op bezoek ga, neem ik wat ik 'wel' wil opeten en voor de rest bedank ik. Mijn vrienden zien mij stralen met deze leefwijze en volgen het ook of hebben begrip voor mijn afslaan van bepaalde hapjes (hapjes op toast bv laat ik liggen), bepaalde gerechten (lasagne met lasagneblaadjes, spaghetti met slierten eet ik dan de saus met extra groenten,....) of dessert die niet passen in mijn schema (taart met deeg,...).

- Ik eet geen aardappels, maar wel zoete aardappels.

- Als je sap drinkt, dan enkel versgeperst sap!

-  Als je suiker wilt gebruiken, doe het dan met stevia, tagatesse of met rietsuiker, maar liefst zo min mogelijk.

- Ik eet geen yoghurt maar wel sojayoghurt en enkel sojamelk, sojaroom,...


- Snoepen doe je met zwarte chocolade, noten en pitten en zaden te eten, fruit,...
 - Af en toe kaas mag wel, maar met mate.














- Ik eet veel groenten (vooral groene groenten), fruit (vooral seizoensfruit en rood), avocado eet ik elke dag.

- Ik eet heel weinig vlees of vis, maar op de blog staan er wel gezonde recepten met deze ingrediënten.

- Ik gebruik veel kikkererwten, linzen en bonen, supergezond en een goed alternatief als je vegetarisch wilt eten.

- Ik gebruik olijfolie en kokosolie om de maaltijden te bereiden.

- Ik tel geen calorieën, je eet gewoon superveel vezels, gezonde vetten en de caloriewaarde is niet van tel. Mijn BMI-waarde, evolueerde super in de goeie richting. Meer over mijn BMI?

Ik ga deze post zeker en vast nog vervolledigen, er wordt nog aan gewerkt hoor!


4 opmerkingen:

  1. gebruikt u daarvoor een boek of zelf bedacht?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb aan de hand van een aantal boeken, de voedselzandloper, het wasborddieet en het combinatiedieet, een evenwicht gevonden dat gezond is en o zo efficiënt is om op gewicht te blijven of om af te vallen. Hopelijk is deze werkwijze ook voor anderen te gebruiken en daarom wil ik mijn enthousiasme delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben in juni 2014 begonnen met de voedselzandloper en met succes! Uiteraard heb ik al veel gehad aan de tips van jouw blog en staan sommige van jouw recepten nu ook op mijn vaste lijst. Een tip voor wie van lasagne houdt maar de pasta noodgedwongen moet laten: gebruik in plaats van de laagjes pasta havermoutpannenkoekjes. Het verschil is nauwelijks te merken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh je bent er ondertussen zelf wellicht al achter maar stevia, tagatesse en rietsuiker kan je echt véél beter vervangen door het ongeraffineerde kokosbloesemsuiker of ongeraffineerde palmsuiker. Stukken gezonder voor het lichaam hoor! Verder heb je leuke receptjes, aangename site :)

    BeantwoordenVerwijderen